دکتر میترا مشهدیان،متخصص زنان و زایمان

جلال آل احمد غرب ،بعد از پل آزمایش،أولین پل عابر ،مهدی یک،پلاک ٢٠٩ تلفن: ٨٨٢٥٩٩٢٦-٨٨٢٥٧٤١٦.

دکتر میترا مشهدیان،متخصص زنان و زایمان

جلال آل احمد غرب ،بعد از پل آزمایش،أولین پل عابر ،مهدی یک،پلاک ٢٠٩ تلفن: ٨٨٢٥٩٩٢٦-٨٨٢٥٧٤١٦.

ناباروری در زنان



icon

علل ناباروری در زنان

1- اختلال در تخمک گذاری:

اختلال در تخمک گذاری، دلیل عمده ناباروری در خانمها می باشد. به طوریکه 39 درصد علل ناباروری زنان مربوط به این رویداد است. بدون عمل تخمک گذاری لقاح انجام نمی شود و بنابراین خانم آبستن نمی گردد. بعضی از خانمها ممکن است تخمک گذاری نکنند و یا بطور نامنظم و کم تخمک گذاری کنند و بنابراین ممکن است یا عادت ماهیانه نداشته باشند و یا عادت ماهیانه آنها کم و نامنظم باشند و حتی بعضی خانمها با آنکه دارای عادت ماهیانه منظم هستند، دارای اختلال در تخمک گذاری هستند.

2- اختلال در لوله های رحمی:

در بعضی خانمها، لوله های رحمی بطور کامل و یا ناقص بسته می باشند. در نتیجه اسپرم به تخمک نمی رسد. بسته بودن لوله های رحمی می تواند به دلیل عفونت، آندومتریوز و یا چسبندگی پس از عمل جراحی باشد. همچنین ممکن است این لوله ها پاز یک حاملگی خارج رحمی بسته شوند.

3- آندو متریوز:

آندومتریوز، حالتی است که در آن سنگفرش رحم (آندومتر) رشد کرده و از رحم هم فراتر می رود و لوله های رحمی را نیز می پوشاند. و حتی آنها را می بندد و درعمل تخمک گذاری اختلال بوجود می آورد. (آندومتریوز علت 13 درصد موارد ناباروری است و حدود 70 درصد زنان دارای آندومتریوز، نابارور می باشند.

4- اختلال در گردن رحم یا رحم:

ناهنجاری های گردن رحم می تواند سبب ناباروری شود که از آن جمله می توان به مشکلات مربوط به ساختمان بدن، عفونتهای گردن رحم و یا کیفیت نامناسب ترشحات رحم اشاره کرد.از طرفی تومورهای بدخیم رحم ویا بعضی جای زخم های موجود در دیوار رحم مسبب ناباروری می باشد.

5- مشکلات دستگاه ایمنی بدن:

مشکلات مربوط به دستگاه ایمنی بدن و عوامل ایمونولوژیک نقش مهمی در ایجاد ناباروری دارند، تشخیص و درمان این گونه بیماران مشکل می باشد.در بعضی خانمها، علیه اسپرم شوهر ماده ای به نام آنتی بادیترشح می شودکه اسپرم ها را از بین میبرد و یا آنها را غیرفعال می کند و یا حتی سبب سقط خودبخودی در بعضی از آبستنی ها می شود.

مشکلات ژنتیکی:

مشکلات ژنتیکی خود می تواند در نتیجه اختلالات کروموزومی حادث شود یا در نتیجه برخی از بیماری های تک ژنی، برخی از ناباروری هایی که در پی اختلالات ژنتیکی ایجاد می شوند در نتیجه فقدان یا کمبود هورمون یا آنزیم خاصی هستند که با برخی از روشهای درمانی قابل بهبود است اما برخی از این دسته از اختلالات مانند سندروم ترنر (که خانم یا فاقد تخمدان است و یا در تخمدان فولیکولی دیده نمی شود) درمان میسر نیست.

7- عوامل ناشناخته:

گاه ممکن است پس از یک معاینه دقیق پزشکی، زن و شوهر کاملا سالم تشخیص داده شده ولی به دلایل ناشناخته بارور نشوند. اگرچه معمولا پس از دو سال تعداد زیادی از این زوجها بچه دار می شوند، اما تعدادی از آنها حتی بعد از گذشت سه سال بدون استفاده از روشهای پیشگیری بچه دار نمی شوند، در این صورت باید تحت درمان قرار بگیرند.

بیماریهای التهابی لگن که موجب ناباروری می شوند:

تعریف:

بیماریهای التهابی لگن عبارت است از گرفتاری و التهاب دستگاه تناسلی فوقانی مثل لوله ها، تخمدانها، رحم و یا مجموعه ای از آنها.

علت:

فلور طبیعی واژن مخلوطی از میکروب ها بوده که درشرایطی ممکن است به دستگاه تناسلی فوقانی صعود کرده و بیماریزا شوند، مثل مواردی که به دنبال دستکاری داخل رحم برای سقط عمدی، ماندن تکه هایی از جفت بعد از سقط خودبخودی، گذاشتن IUD (آی یو دی) و دستکاری های موقع زایمان ایجاد می شود. ولی بیش از 90 درصد عفونتهای لگنی در اثر باکترهایی ایجاد می شود که از راه جنسی منتقل می شوند مانند میکروب سوزاک که ابتلا به آن خطر بسته شدن لوله رحمی و عقیمی را به دنبال دارد.

گذاشتن IUD نیز خطر عفونتهای لگنی را زیاد می کند ولی قرصهای جلوگیری به علت کاهش ترشحات (موکوس) دهانه رحم و غلیظ کردن آن میزان عفونت را تا حدی کاهش میدهد.

علائم بیماری در پی ایجاد عفونت:

  • درد در قسمت تحتانی شکم

  • ترشح وازینال شدید با بوی بد که گاهی همراه با تب و لرز است.
  • خونریزی قاعدگی نا مرتب
  • درد در زمان مقاربت
  • کمر درد،ضعف، اسهال و یا استفراغ

پس از حملات حاد، بیماری بصورت مزمن در می آید که هرچند گاه حملات تکرار شده و از توان جسمی و روانی بیمار کاسته و خطر بسته شدن لوله رحمی و همچنین خطر ایجاد حاملگی خارج رحمی افزایش می یابد.

اجزاء عفونتهای لگنی به شرح زیر است:

  1. سالپنژیت: عفونت لوله رحمی

  2. اوواریت: عفونت تخمدان
  3. سرویسیت: عفونت گردن رحم
  4. آندومتریت: عفونت پوشش داخلی رحم
  5. آبسه لگنی: که در پی شدت یافتن بیماری و عدم درمان به موقع آبسه لوله های تخمدانی به وجود می آید که لوله های رحمی و تخمدان مجموعا جدار آبسه را تشکیل داده و جان بیمار به خطر می افتد.

واژینیت: عفونت قسمت پائینی دستگاه تناسلی بنام واژینیت و یا ورم واژن نامیده می شود که عملا دو نوع است: یکی واژینیت قارچی و یا کاندیدائی و دیگری عفونت غیر اختصاصی که انواع دیگری از میکروبها را شامل می شود و هر دسته علائم اختصاصی خود را دارد که باید تشخیص و درمان شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد